Peru, Kanion Colca

Lipiec 2022r. Jednym z ostatnich punktów zwiedzania Peru był Kanion Colca. I tu spotkało nas zaskoczenie i przyjemność, bo okazało się, że hotelik, w którym gościliśmy, należy do honorowego konsula Polski w Peru Vladimira (Vlado) Soto Leona Velarde. Tym samym, będąc w Ameryce Południowej, znaleźliśmy się chwilowo na terytorium Polski.

To tutaj dowiedziałam się, że ponad 40 lat temu ten najgłębszy kanion świata odkryli Polacy! Sześciu studentów z klubu kajakowego AGH „Bystrze” 18 maja 1981 roku podjęło się pokonania dziewiczej i nieujarzmionej rzeki w kanionie. Spływ trwał 17 dni. Był niezwykle trudny, niebezpieczny, polscy kajakarze ryzykowali życiem. To naprawdę był ogromny wyczyn! Został zapisany w Księdze Rekordów Guinessa i przeszedł do historii, chociaż w Polsce niewiele się o tym mówiło. Wyprawa przyniosła Polakom szacunek miejscowych ludzi, którzy byli zaskoczeni istnieniem tak pięknego miejsca. Odkrywcy byli zapraszani na konferencje prasowe, goszczeni przez prezydenta Peru.

Uczestnicy wyprawy nadali w Kanionie Colca kilka nazw np. Wodospady Jana Pawła II, Kanion Polaków czy Kanion Czekoladowy.

13 letni wówczas Vlado, młody przewodnik górski, był również zafascynowany tym wydarzeniem i podróżnikami z Polski. Jego determinacja i odrobina szczęścia sprawiły, że został przez Polaków zauważony podczas jednej z konferencji prasowych. Dzięki zawiązanej przyjaźni i wskazówkom odkrywców  Vlado jako pierwszy organizował wycieczki do Kanionu Colca. Jego agencja robi to do dzisiaj.

Kanion Colca co roku jest odwiedzany przez turystów z całego świata. Jest on uważany za najgłębszy na świecie. Jego ściany wznoszą się na ponad 3000 m nad poziom rzeki z jednej strony, a z drugiej na 4200 m. Oprócz zapierających dech w piersiach górskich widoków, w miejscu zwanym Cruz del Condor można również podziwiać kondory – największe ptaki latające.

Niestety nie mieliśmy dość czasu, żeby zejść w dół kanionu. Oglądaliśmy to miejsce z góry, ale za to część wycieczki odbyliśmy rowerami. Były dość rozklekotane, ale nie jechaliśmy długo i wszyscy na szczęście dojechali cali i zdrowi:)

Odkrycie Kanionu Colca wygenerowało kilkanaście tysięcy miejsc pracy w Peru. Tym bardziej przepełnia nas duma, że dokonali tego Polacy.

W sumie pierwszy raz w życiu spotkałam prawdziwego polakofila, bo zdecydowanie jest nim Vlado:)